Frågor och svar

Här hittar du svaren på frågor om tjänsten

Hur fungerar tjänsten?

Beambox hämtar och lämnar dina saker hemma hos dig. Du lägger en beställning på hur många lådor du vill ha hemskickade och de levereras till dig under dagtid på en dag du själv väljer. Du behöver inte vara hemma när leveransen kommer. Du bokar i samband med beställning av lådorna även en dag för upphämtning av lådorna. Detta sker kvällstid mellan klockan 17 och 21 på en dag som du själv väljer.

Du packar dina lådor och klistrar på en returetikett, precis som du gör när du returnerar e-handelsleveranser. Vår transportpartner Bring hämtar lådorna hos dig och transporterar dem till vårt lager.

När dina saker kommer till vårt lager tar vi en bild rakt uppifrån i din låda så att du kan hålla reda på vad du har i den. Vi kommer också fotografera lådans innehåll så att du kan se alla saker - om det är skivsamlingen eller i vilken låda barnens skridskor ligger.

Om jag beställer hem några av mina lådor, blir månadskostnaden då lägre för de lådor jag fortsätter att lagra?

Ja, det fina med Beambox är att du bara betalar för det utrymme du använder. Om du beställer hem någon låda och då minskar det totala antalet lådor du lagrar så kommer vi att sänka din månadskostnad.

Finns det något som inte är tillåtet att lagra hos er?

Ja, Beambox lagrar inte färskvaror, ömtåliga föremål, vätskor, sprängmedel, konstverk, speglar, smycken, glas, illegala substanser eller droger. Exakta villkor finner du här.

Erbjuder ni packmaterial?

Nej, vi tillhandahåller bara plomber för att kunna försegla din låda. Material till packning står du själv för.

Hur håller ni Beambox-lådorna säkra?

Dina lådor står säkert förvarade i ett tempererat utrymme. Efter att vi fotograferat dina saker kommer lådorna plomberas och ingen kommer att öppna dem om inte du specifikt ber om det.

Hur mycket tid har jag att packa efter att jag har fått mina lådor?

Vid bokning väljer du själv hur länge du vill ha lådorna hemma innan vi kommer och hämtar upp dina packade lådor för lagring.

Kan jag använda mina egna lådor eller behållare?

Nej, utgångspunkten är att du packar i en av våra lådor. Du kan förstås packa i en egen låda, om du vill, för att sedan enkelt kunna placera den i en av våra Beamboxar.

Stora saker, som inte får plats i våra lådor, packar du på egen hand med emballage och ser till att det, precis som med specialbagage, inte finns några lösa delar som kan fastna under transport.

Vilka storlekar är era lådor?

Våra lådor har dimensionerna 600*400*310mm och rymmer 56 liter. Maxvikt att packa i dem är 25 kg. Det lättaste att tänka är att de är som en mindre flyttkartong.

Kommer ni packa mina lådor?

Nej, se till att lådorna är packade, förseglade och har transportetikett när chauffören kommer för att hämta upp dem.

Kommer ni vänta medan jag packar mina lådor?

Nej, vi kommer på utsatt tid och förväntar oss att lådorna är klara för upphämtning då. Om så inte är fallet kan vi behöva ta extra betalt för dröjsmål då det kan påverka tiden för upphämtningar hos andra kunder.

Lagrar ni stora saker som möbler, mattor eller lampor?

Beambox lagrar mattor och lampor men inte möbler. Grundregeln är att sakerna ska kunna bäras av en person och får väga max 25 kg. Osäker på något? Maila oss på info@beambox.com så diskuterar vi det gärna med dig.

Hur gör jag om jag är osäker på hur mycket utrymme jag behöver?

Med Beambox betalar du bara för det lagringsutrymme du använder. Är du osäker på hur många lådor du behöver för dina saker? Maila oss på info@beambox.com så kan vi hjälpa dig att beräkna ditt behov av utrymme. Om du behöver färre lådor än förväntat är det bara att skicka med de oanvända lådorna vid upphämtning av de packade lådorna. Du debiteras bara för de lådorna du använder.

Hur gör jag om mina saker inte får plats I en låda?

Beambox kan lagra saker även om de inte passar i våra standardlådor. Så länge föremålet kan bäras av en person kommer vi kunna lagra det åt dig.

Vanliga stora saker:
  • Resväskor
  • Skidor
  • Golfklubbor
  • Cyklar
  • Barnvagnar

Vart lagras mina saker?

Vi lagrar dina saker i larmade och tempererade lagerlokaler. En av anledningarna till att vi kan hålla priset nere på förvaringen är att konsumenten aldrig har tillträde till lokalen.

Finns det någon viktgräns på vad mina saker får väga?

Ja, vi hanterar saker som en person kan bära och det får därför inte väga mer än 25kg.

När kan ni lämna lådorna till mig?

På vår sajt kan du boka lämning och hämtning av lådor hemma hos dig. Du bestämmer själv hur mycket tid som du vill ha på dig att packa lådorna. Vi börjar ta betalt när lådorna kommer till lagret.

Hur fungerar era transporter?

Vi samarbetar med Bring för våra transporter. De lämnar lådorna hemma hos dig och du behöver bara se till att vara hemma vid upphämtning av dina packade lådor.

När kan ni leverera hem mina lagrade lådor?

Vi levererar mellan klockan 17-21 på vardagar med undantag för vissa vanliga helger.

Se dagar för undantag nedan:
  • Midsommarafton
  • Julafton
  • Påskafton
  • Valborgsmässoafton
  • Etc

Hur snabbt kan jag få hem mina saker?

Du kan själv boka din lämning på vår sajt med start nästkommande kväll. Om du skulle ha ett akut behov kan du kontakta oss på info@beambox.se så försöka vi lösa det.

Kan jag göra ändringar I min beställning?

Vänligen kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se) om du vill göra ändringar i din beställning. Kom ihåg att om du inte fyller alla lådor du har beställt kommer vi bara att ta betalt för de som du använder.

Vad kostar upphämtning och leverans?

Upphämtning är alltid gratis. Vi tar 269:- för en hemkörning oavsett hur mycket eller lite som du kör hem.

Hur mycket kan jag lagra?

Vi tar såklart emot alla dina saker, men om du har mycket i en och samma beställning får du gärna kan du ta kontakt med vår kundtjänst (info@beambox.se) så hjälper vi dig att dubbelkolla att allt får plats i en och samma bil så din upplevelse blir så smidig som möjligt.

Kan jag be om hemleverans av enstaka saker I de lagrade lådorna?

Inte än, men vi vill att du ska kunna använda dina saker. Eftersom alla saker fotograferas vill vi att du ska kunna hämta hem dem var och en för sig, och vi jobbar på att erbjuda dig den möjligheten.

Hur tar ni betalt om jag beställer hem mina saker mitt I månaden?

Vi tar betalt för tiden som sakerna är på lagret. Så om du kör hem dem mitt i en månad kommer du bara betala för de dagar du använt.

Hur många gånger kan jag beställa hem och lagra samma låda?

Vi vill att du ska kunna använda sakerna i ditt förråd när det passar dig och att det ska vara enkelt för dig att köra sakerna fram och tillbaka. Vi tar betalt för leveransen hem till dig och du kan göra detta hur många gånger som helst.

Vilka leveransfönster har ni?

Bring hämtar sakerna hos dig mellan 17 och 21 på en dag som som du själv väljer under bokningen på vår sajt.

Kan jag hämta mina saker själv?

Nej, för att vi ska kunna garantera säkerheten är konsumenter inte välkomna i våra lokaler. Utgångspunkten i vår tjänst att vi alltid sköter logistiken åt dig.

Hur är er prissättning I jämförelse med andra liknande tjänster?

Den stora skillnaden mot våra konkurrenter är att vi bara tar betalt för det som du faktiskt förvarar och transporter när du vill använda det. Vi gör så för att vi vill att dina saker ska användas och att du ska ha kontroll över din förvaring.

Vad händer om jag missar en betalning?

Enligt våra villkor har vi rätt att sälja dina saker om du upprepade gånger missat din betalning. Vi kommer att försöka dra pengar från ditt kort upp till tre gånger och meddela dig via email eller SMS om betalningen inte går igenom. Har du problem med ditt kort eller har andra frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se).

Har ni någon uppsägningstid?

Nej, du betalar bara för tiden dina saker är på lagret. När du tagit hem dina saker kan du meddela oss om du vill behålla lådorna mot en avgift eller skicka tillbaka dem

Hur kan jag betala för mitt förråd?

Vi acceptarar alla vanliga konto- och kreditkort via vår betalningspartner Stripe.

Hur uppdaterar jag min betalningsinformation?

Under ”Mina Sidor” på sajten kan du ändra din adress eller dina kortuppgifter.

Vilken försäkring gäller för mina saker under lagringsperioden?

Du behöver ha en försäkring på dina saker. Utgångspunkten är att din hemförsäkring har ett bortaskydd, men se gärna över dina försäkringar så att du vet vad som gäller för just dig.

Hur får jag tag på mina saker om sajten inte fungerar?

Vår sajt ska alltid vara nåbar. Om det av någon anledning inte är så kan du alltid kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se) så tar hjälper vi dig.

Var kan jag se mina lagrade saker?

Du kommer alltid kunna se dina lådor och saker på vår sajt. Eftersom vi fotograferar allt som kommer in för lagring kommer du även att kunna se sakerna i lådan.

Vad händer om mina saker kommer bort?

Var noga med att logga in på sajten och kolla igenom dina saker när vi fotograferat dem. Om du upplever att något saknas måste du kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se) omgående.