illustration of person with questions

Frågor och svar

Här hittar du svaren på frågor om tjänsten

Vad gör Beambox?

I korthet är Beambox en tjänst som löser ditt förvaringsbehov. Den stora skillnaden mot andra aktörer är att vi också hämtar och lämnar allt vid din dörr, när det passar dig.

Via vår hemsida väljer och bokar du den paketlösning som passar dig bäst samt att du enbart betalar för det du förvarar och inte för den yta du inte nyttjar.

All förvaring sker i våra larmade, uppvärmda och bemannade lager

Vad är Beambox BAS?

BAS-abonnemanget passar dig som behöver förvara antingen tillfälligt vid exempelvis flytt/renovering eller har saker som ska stå i förvaring under längre tid.

BAS utgår från att du har egna lådor som du vill skicka till oss. Du bokar upphämtningen på vår hemsida. När sakerna sedan kommer till oss tar vi en bild av varje sak du förvarar som sedan visas på ditt konto. Via kontot bokar du även hemleverans av en eller flera saker som förvaras hos Beambox.

Vad är Beambox FLEX?

FLEX-abonnemanget passar dig som behöver utrymme hemma och har saker som tar plats men som du ändå vill använda ibland. Det kan exempelvis vara säsongsutrustning, vinterkläder eller resväskor. Vill du enkelt kunna få hem enskilda saker från din förvaring? Då är FLEX för dig.

I FLEX ingår våra lila förvaringslådor som du får hemskickade efter att du har bokat din beställning på vår hemsida. Du planerar sedan själv hur länge du behöver för att packa dina saker. Sedan kommer vår transportpartner Bring och hämtar dina lådor för att köra dem till vårt lager. Inne på vårt lager kommer vi fotografera dina saker för att ge dig kontroll på vad som finns i din förvaring. Sedan bestämmer du själv när du vill ha hem dina saker, antingen hela lådor eller enskilda saker.

Hur mycket kan jag lagra?

Vi tar såklart emot alla dina saker, men om du har mycket i en och samma beställning får du gärna kan du ta kontakt med vår kundtjänst (info@beambox.se) så hjälper vi dig att dubbelkolla att allt får plats i en och samma bil så din upplevelse blir så smidig som möjligt.

Hur håller ni Beambox-lådorna säkra?

Dina saker står säkert förvarade på vårt tempererade, larmade och bemannade lager.

Lagrar ni stora saker som möbler, mattor eller lampor?

Ja, Beambox lagrar det mesta, mattor, lampor och möbler är några exempel. Saker som kan bäras av en person enkelt bokas på sidan. Har du större saker kan vi även ta emot dem men då mot en extra kostnad. Kontakta oss på info@beambox.se eller 076-807 63 27 så hjälper vi gärna dig.

Kan jag använda mina egna lådor?

Ja, du kan givetvis använda dina egna lådor, vårt BAS-abonnemang är lämpligt för att ta hand om de saker som du redan har packat och vill få ur vägen. Även större saker som inte får plats i en låda kan behöva packas i något skyddande för att klara transporten till vårt lager.

Hur mycket tid har jag att packa efter att jag har bokat?

Vid bokningen kommer du själv få välja när vi ska komma och hämta dina lådor för transport till vårt lager.

Vilken storlek är det på Beambox-lådan?

Som en mindre flyttkartong, 60*40*31cm och rymmer 56 liter.

Kommer ni packa mina lådor?

Nej, se till att lådorna är packade, plomberade (i de fall du använder Beambox-lådor) och har transportetikett fastklistrad när chauffören kommer för att hämta upp dem.

Kommer ni vänta medan jag packar mina lådor?

Nej, vi kommer på utsatt tid och förväntar oss att lådorna är klara för upphämtning då. Om så inte är fallet kan vi behöva ta extra betalt för dröjsmål då det kan påverka tiden för upphämtningar hos andra kunder.

Hur gör jag om jag är osäker på hur mycket utrymme jag behöver?

Med Beambox betalar du bara för det lagringsutrymme du använder. Är du osäker på hur många lådor du behöver för dina saker? Maila oss på info@beambox.se så kan vi hjälpa dig att beräkna ditt behov av utrymme. Om du behöver färre lådor än förväntat är det bara att skicka med de oanvända lådorna/etiketterna tillsammans med upphämtningen. Du betalar bara för de lådorna du använder.

Hur gör jag om mina saker inte får plats i en låda?

Beambox kan lagra saker även om de inte passar i våra standardlådor. Så länge föremålet kan bäras av en person kommer vi kunna lagra det åt dig till ordinarie pris. Behöver vi vara fler som bär och hanterar dina saker så tillkommer det extra kostnader för de specifika sakerna.

Vanliga stora saker:

Resväskor

Skidor

Golfklubbor

Cyklar

Barnvagnar

Vart lagras mina saker?

Vi lagrar dina saker i larmade och tempererade lagerlokaler i Norsborg söder om Stockholm. En av anledningarna till att vi kan hålla priset nere på förvaringen är att konsumenten aldrig har tillträde till lokalen.

Finns det någon viktgräns på vad mina saker får väga?

Se till att lådorna (kartonger eller Beambox-lådan) väger max 25 kg/st — vi är rädda om vår personal så allt måste kunna hanteras säkert av en person. Vi hanterar även större och tyngre saker som du vill förvara. Det tillkommer dock en extra kostnad om din sak är större än vad en person kan bära.

Hur fungerar era transporter?

Vi samarbetar med Bring för våra transporter. De lämnar lådorna hemma hos dig och du behöver bara se till att vara hemma vid upphämtning av dina packade lådor.

Om jag har beställt FLEX, när lämnar ni de tomma lådorna till mig?

Du väljer själv helgfri vardag. Leveransen sker under dagtid, är du inte hemma lämnar vi dem utanför din dörr.

När kan ni leverera hem mina lagrade lådor?

Vi levererar mellan klockan 17-21 på vardagar med undantag för vissa vanliga helger.

Se dagar för undantag nedan:

Midsommarafton

Julafton

Påskafton

Valborgsmässoafton

Etc

Vad kostar upphämtning och leverans?

Upphämtning är alltid gratis. Du får 12 fria hemkörningar per kalenderår om du är FLEX-kund och 2 fria hemkörningar om du är BAS kund. Därefter kostar det 99:- för en hemkörning oavsett hur mycket eller lite som du kör hem.

Hur snabbt kan jag få hem mina saker?

Du kan själv boka din utkörning på vår sajt med start nästkommande vardagskväll. Om du skulle ha ett akut behov kan du kontakta oss på info@beambox.se så försöka vi lösa det.

Kan jag hämta mina saker själv?

Nej, för att vi ska kunna garantera säkerheten är kunder inte välkomna i våra lokaler. Utgångspunkten i vår tjänst att vi alltid sköter logistiken åt dig.

Kan jag göra ändringar i min beställning?

Ja, vänligen kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se) om du vill göra ändringar i din beställning. Kom ihåg att om du inte fyller alla lådor du har beställt kommer vi bara att ta betalt för de som du använder.

Kan jag be om hemleverans av enstaka saker i de lagrade lådorna?

Ja, om lådan är en FLEX-låda. Eftersom vi fotograferar alla saker kan du enkelt gå in på dina sidor och välja viken sak du vill få hemskickad. Du behöver sedan kontakta oss på info@beambox.se för att göra hembeställningen.

Hur många gånger kan jag beställa hem och lagra samma låda?

Vi vill att du ska kunna använda sakerna i ditt förråd när det passar dig och att det ska vara enkelt för dig att köra sakerna fram och tillbaka. Därför får du 12 fria hemkörningar per år i vårt FLEX abonnemang.

Hur är er prissättning i jämförelse med andra liknande tjänster?

Den stora skillnaden mot våra konkurrenter är att vi bara tar betalt för det som du faktiskt förvarar och transporter när du vill använda det. Vi gör så för att vi vill att dina saker ska användas och att du ska ha kontroll över din förvaring.

Vad händer om jag missar en betalning?

Vi kommer att försöka dra pengar från ditt kort upp till tre gånger och meddela dig via email eller SMS om betalningen inte går igenom. Har du problem med ditt kort kan du uppdatera det på "Mina Sidor". Har du andra frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se).

Har ni någon uppsägningstid?

Nej, du betalar bara för tiden dina saker är på lagret. När du tagit hem dina saker kan du meddela oss om du vill behålla lådorna mot en avgift eller skicka tillbaka dem

Hur kan jag betala för mitt förråd?

Vi acceptarar alla vanliga konto- och kreditkort via vår betalningspartner Stripe.

Hur uppdaterar jag min betalningsinformation?

Under ”Mina Sidor” på sajten kan du ändra dina kortuppgifter.

Hur uppdaterar jag min adressinformation?

Under ”Mina Sidor” på sajten kan du ändra din adress.

Vilken försäkring gäller för mina saker under lagringsperioden?

Du behöver ha en försäkring på dina saker. Utgångspunkten är att din hemförsäkring har ett bortaskydd, men se gärna över dina försäkringar så att du vet vad som gäller för just dig.

Hur får jag tag på mina saker om sajten inte fungerar?

Vår sajt ska alltid vara nåbar. Om det av någon anledning inte är så kan du alltid kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se) så hjälper vi dig.

Var kan jag se mina lagrade saker?

Du kommer alltid kunna se dina lådor och saker på vår sajt. För de saker som är FLEX kommer vi även att fotografera sak för sak vilket ger dig total överblick av din förvaring. För de saker som är BAS kommer vi att fotografera den låda/sak som förvaras hos oss.

Vad händer om mina saker kommer bort?

Var noga med att logga in på sajten och kolla igenom dina saker när vi fotograferat dem. Om du upplever att något saknas måste du kontakta vår kundtjänst (info@beambox.se) omgående.

Finns det något som inte är tillåtet att lagra hos er?

Ja, Beambox lagrar inte färskvaror, ömtåliga föremål, vätskor, sprängmedel, konstverk, speglar, smycken, glas, illegala substanser eller droger. Exakta villkor finner du här.

Om jag beställer hem några av mina lådor, blir månadskostnaden då lägre för de lådor jag fortsätter att lagra?

Ja, det fina med Beambox är att du bara betalar för det utrymme du använder. Om du beställer hem någon låda och då minskar det totala antalet lådor du lagrar så kommer vi att sänka din månadskostnad.

Erbjuder ni packmaterial?

Nej, material till packning ingår inte. Till våra beambox-lådor medföljer plomber för att försegla lådan.